SFO – Værdier og grundsten

Værdierne bag SFO’en

Vi hører tit fraser som: “De leger jo bare i SFO’en”. Og det er helt korrekt. I SFO’en på Broby Friskole leger vi nemlig. For vi er meget bevidste om, at tiden i SFO’en er børnenes fritid. Det skal være hyggeligt, trygt og sjovt at bruge sin tid her – både før og efter skole. Men SFO’en byder på så meget mere end ‘bare leg’. Det er nemlig gennem leg, at børnene lærer at:

  • bruge sin fantasi
  • fordybe sig
  • danne fællesskaber
  • gå på kompromis
  • bruge sit sprog 

og mange andre menneskelige færdigheder, der gør dem til gode og duelige individer. Samtidig opfordrer det børnene til at være aktive og bruge deres krop – og derigennem få et sundt forhold til motion og udvikle deres motorik.

Fokus på trivsel og læring

Derfor har vi i SFO’en fokus på at skabe et rum, der indbyder til leg og derigennem fremmer trivsel og læring. Det gør vi blandt andet med pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, hvor børnene får mulighed for at udvikle færdigheder og tilegne kompetencer – både selv og i fællesskab med andre. Det er bl.a., når vi involverer børnene i frugtordningen, så de kan samarbejde om at ordne frugten og samtidig smage på nye ting og udvide deres horisonter.

Tryghed og omsorg

Tryghed og omsorg er kerneværdier hos os. For at et barn kan udvikle sig og indgå selvsikkert i fællesskaber, kræver det, at vi skaber et rum, hvor der er plads til det.

Her er vores fokus på at skabe børnemiljøer, der inviterer til nysgerrighed, udvikling, læring og dialog, når noget er svært eller uforståeligt. Samtidig er det vigtigt for os, at hvert enkelt barn føler sig set, forstået og accepteret og får troen på, at de er værdifulde aktører i fællesskabet og formår at udvikle sig.

Som SFO er vi hele tiden i tæt dialog og samarbejde med friskolen. Det betyder også, at er der tiltag i gang med en elev i forbindelse med elevens skolegang, snakker vi sammen med friskolen og koordinerer indsatser. På den måde kan vi understøtte elevens udfordringer og støtte, hvor der er behov.