Delmål engelsk efter 7. klassetrin


Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • forstå tilstrækkeligt for at kunne udføre almindelige handlinger i dagligdags situationer
  • forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier om centrale emner
  • stille spørgsmål og udveksle informationer og ideer inden for kendte og centrale emner og situationer
  • fremføre et rollespil for tilskuere
  • præsentere et forberedt emne i form af planche, lyd- og billedmedieproduktion eller rollespil
  • referere i et enkelt sprog inden for kendte emner
  • læse enkle personlige breve, meddelelser og instruktioner fra dagligdagen
  • læse enkle skønlitterære tekster og sagprosatekster, bl.a. med støtte i lyd- og billedmedier
  • uddrage informationer fra forskellige medier i tilrettelagte forløb
  • udtrykke fantasi og oplevelser i et enkelt sprog i form af breve, historier, digte, beskrivelser og meddelelser.

Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • anvende almindelige omgangsformer på engelsk
  • anvende et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner
  • anvende omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
  • udtale sproget, så det er umiddelbart forståeligt
  • anvende en viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ental og flertal og tidsangivelse ved hjælp af verbernes former, når fokus er på den grammatiske form
  • stave hyppigt forekommende ord.

Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • udnytte nogle af de muligheder, der er for at bruge engelsk uden for skolen
  • anvende enkle kommunikationsstrategier, herunder kropssprog og mimik samt omskrive eller bede om hjælp til at udtrykke sig
  • gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning
  • anvende en grundlæggende viden om læsestrategier, især skimming, skanning og læsning efter hovedindhold
  • anvende computeren til kommunikation
  • foretage "ord til ord" opslag i en ordbog
  • udnytte en grundlæggende viden om skriveprocessens faser
  • anvende et praktisk-musisk udtryk i forbindelse med en fremlæggelse.

Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • tale med om ungdomskulturer i engelsktalende lande, først og fremmest på baggrund af arbejdet med musiktekster, blade, film, tv og internettet
  • kende til eksempler på kulturforhold og levevilkår i engelsktalende lande, især fra arbejdet med skønlitterære tekster
  • drage sammenligninger mellem bl.a. højtider, geografiske og historiske forhold i egen og fremmed kultur
  • anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel, først og fremmest i forbindelse med e-mail og samarbejdsprojekter.